چیدمان سفره شب یلدا ۹۹| توضیحات + عکس و ایده های جدید

 چیدمان سفره شب یلدا ۹۹| توضیحات + عکس و ایده های جدید

چیدمان سفره شب یلدا

ایده های بسیار جذاب و متنوع فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها نیازی به صرف هزینه های هنگفت نداشته و فقط باید کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید؛ انواع میوه آرایی ها، تزیین سفره شب یلدا با گل های طبیعی، تزیین با شمع های واینری قرمز رنگ و بسیار بسیار ایده ها و خلاقیت های دیگری که تاثیر فوق العاده ای در جذابیت سفره شب چله خواهند داشت.
شب یلدا یا همان طولانی ترین شب سال، از گذشته های دور یکی از خاص ترین و زیباترین شب های ما ایرانیان بوده است و بنا به سنت های دیرینه این شب را جشن میگیریم و همگی دور سفره شب یلدا جمع می شویم و با یاد کردن از خاطرات قدیمی این شب را با خوشی و خنده در کنار عزیزانمان سپری میکنیم. در این مقاله قصد داریم نمونه هایی از جدیدترین ایده های تزیین سفره شب یلدا را با شما به اشتراک بگذاریم، پس با ما همراه باشید تا بهترین و شیک ترین ایده ها را برای چیدمان سفره شب یلدا امسال تان یاد بگیرید.
سفره آرایی شب یلدا از علاقه مندیهای کدبانوهای ایرانی برای این شب مهم و به یاد ماندنی است. ایرانیان در زمانهای قدیم عادت داشتند که شب یلدا یا شب چله خود را با چیدن سفره بر روی کرسی و نشستن دور آن جشن بگیرند، اما امروزه‌ بیشتر شاهد اجرای این مراسم به سبک جدید و بر روی میزها هستیم. اگر علاقه دارید که این مراسم را همچون گذشته ها و با همان حال و هوای قدیمی برگزار کنید، می توانید با آماده سازی یک کرسی کوچک و سفره آرایی بر روی آن شب یلدای خود را متفاوت تر و دلچسب تر کنید.
به منظور تزیین شب یلدا روی کرسی می توانید یک پارچه‌ ترمه با طرح و نقش  قدیمی را بر روی آن پهن کنید و در ظروف قدیمی مثل چینی گل سرخی یا ظروف سفالی و نقره آجیل، انار دون ‌شده، خرمالو، قاچ های هندوانه و دیگر خوراکی‌های مخصوص این شب را قرار دهید. اگر در خانه‌ فانوس یا شمعدان‌های لاله‌ای عتیقه دارید، حتما به دکور سفره شب چله اضافه کنید تا زیبایی سفره تان دو چندان شود. همچنین کتاب‌های شاهنامه و دیوان حافظ جایگاه ویژه ای  بر سر سفره شب یلدا دارند، با گذاشتن گلدان هایی از گل‌های شمعدانی و نرگس در کنار این کتاب‌ها سفره فوق العاده دلنشینی خواهید داشت.

سفره شب یلدا

توصیه میکنیم امسال که آخرین سال قرن هم هست شب یلدای متفاوت تری را تجربه کنید و کمی خود را به خاطر چینش و تزیین سفره شب یلدا به چالش بکشید. بجای اینکه به فکر خرید انواع و اقسام میوه ها و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی باشید، سعی کنید حال و هوای شب یلدا را برای خود و مهمانانتان خاطره انگیز و ماندگار کنید. در این مقاله ایده هایی فوق العاده شیک و ساده برای تزیین میز پذیرایی شب یلدا به شما پیشنهاد کنیم.
جشن یلدای امروزی ایرانیان هم با شب نشینی و دور هم جمع شدن چند خانواده در کنار هم برگزار می شود. افراد مسن و بزرگان فامیل خاطرات و قصه های قدیمی برای جوانترها تعریف می کنند. خوردن هندوانه ، انار، کدو تنبل و میوه های مختلف پاییزی از سنت های نمادین این شب عزیز است. مردم ایران در آخرین شب پاییز تا پاسی از شب با انواع بازی ها و برنامه های سرگرم کننده این شب دراز را در کنار هم با دلخوشی سپری می کنند، تا سردی ها و اندوه غیبت خورشید روحشان را تضعیف نکند.

سفره شب یلدا سنتی

اگر سنتی برگزار شدن مراسم برایتان در اولویت است می توانید به جای پهن کردن سفره شب یلدا بر روی میز، آن را بر روی کرسی بچینید. بهتر است به منظور قرار دادن میوه، آجیل و شیرینی بر روی کرسی شب یلدا از ظروف مسی یا سفالی استفاده کنید تا سفره تان بیشتر حال و هوای قدیم را به خود بگیرد.
آداب و رسوم و نحوه ی چیدمان سفره شب یلدا در کشور ما از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و در شهرها و مناطق مختلف متفاوت از هم می باشد. در ادامه چند مورد از سفره های سنتی شب یلدا را با هم میبینیم.
کرسی شب یلدا
همیشه چند روز پیش از شب یلدا هیجان و شور و اشتیاق خاصی به سراغمان می آید، شور و اشتیاقی نظیر روزهای پایانی اسفند ماه و نزدیک شدن به عید نوروز، شب یلدا برای ما ایرانی ها دست کمی از نوروز ندارد، هر دو نشانگر شکوه و تمدن ایران و ایرانی هستند. شبی سرشار از شادی و خنده، سفره ای پر از خوراکی های خوشمزه و رنگارنگ، حضور پر هیاهو و آتشین رنگ قرمز، بوی اصالت و فرهنگ ایرانی که در خانه می پیچد…مگر می شود از کنار این همه شور زندگی به سادگی عبور کرد، مگر می شود از فال حافظی که پدر بزرگ با دستان لرزانش برایمان می گیرد؛ گذشت؟
 سفره شب یلدا بهانه ی کوچکی برای دور هم بودن و با هم گفتن و خندیدن است و هر چه این سفره سنتی تر بر پا شود ما را بیشتر غرق خاطرات شیرین کودکی مان میکند. این شب ها و روزها یادآور این حقیقت هستند که زندگی کوتاهتر از آن است که فکرش را بکنیم و حتی یک دقیقه بیشتر در کنار هم بودن را باید جشن گرفت. بیاید و شما هم با ما همراه شوید تا در کنار هم ببینیم برای هر چه بهتر و سنتی تر برگزار شدن این شب و چیدمان سفره ی مخصوص آن چه کارهایی از دستمان بر می آید.

سفره شب یلدا ساده و شیک

چیدن سفره شب یلدا از گذشته تا کنون یکی از مهم ترین بخش های شب یلدا محسوب می شده و کدبانوهای خوش سلیقه و شیک پسند ایرانی از دیرباز بر آن بوده اند تا تمام خلاقیت خود را به کار گرفته و سفره ای ساده و در عین حال شیک و زیبا برای این شب آماده نمایند.
جهت یادگیری و آموزش چیدن سفره شب یلدا تمام عیار و شیک توصیه می کنیم نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
برخی از خانم ها ترجیح می دهند از سفره استفاده نکنند و ظروف و خوراکی ها را بر روی میز می چینند، اما باید بگوییم که استفاده از سفره به ویژه با طرح های قدیمی، جنبه ی سنتی به مراسم می دهد. پارچه های ترمه با طرح های سنتی مثل بته جقه گزینه مناسبی برای سفره شب چله هستند. فراموش نکنید که استفاده از گل های زیبا و رنگارنگ و جاشمعی های دلبر، زیبایی سفره شب یلدا را دو برابر خواهد کرد.
چنانچه وقت کافی دارید و میخواهید سلیقه، ابتکار و هنر خود را در این شب ویژه به نمایش بگذارید حتما در اینترنت جستجو کنید و طرح های متنوع و فوق العاده زیبای تزیین هندوانه و انار را یاد بگیرید.
استفاده از ژله با طرح های مختلف هندوانه، انار و غیره و نیز کیک با طرح انار و هندوانه نیز ایده های بانمک  و جذابی برای سفره شب یلدا هستند. اما اگر زمان کافی ندارید و با دیدن عکس های رنگارنگ تزیین میوه شب یلدا در سایت های گوناگون استرس میگیرید و احساس میکنید سفره یلدایی شما فوق العاده ساده خواهد بود، این نکته را فراموش نکنید که برخی اوقات زیبایی و شیک بودن در همین سادگی هاست، کافیست تا جایی که می توانید از ظروف متناسب با شب یلدا در سفره ی خود استفاده کنید و در چیدمان وسایل و میوه ها ظرافت و دقت بالایی به خرج دهید.

تزیین سفره شب یلدا لاکچری

به نظر من شب یلدا تنها مناسبتی است که ما ایرانی های آن را هر سال با شکوه تر از سال های قبل برگزار می کنیم و برایمان بسیار عزیز و با ارزش است و دوست داریم بهترین حس و حال را در این شب برای خود و خانواده مان فراهم کنیم.
شب یلدا نسبت به سایر مراسمات ایرانی سنتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و امروزه خانم های خانه دار تلاش می کنند که این شب را با درست کردن دسرهای متنوع و زیبا و سفره آرایی و میوه آرایی لاکچری و شیک برای خانواده خود لذت بخش تر کرده و هنرشان را به همه نشان دهند.
البته ناگفته نماند که یکی از رسوم شب یلدا نیز تدارکات و خرید هدایای مخصوص برای تازه عروس و داماد است که امروزه به دلیل چشم و هم چشمی های فراوان در شبکه های مجازی به خصوص اینستاگرام، این مراسمات  به صورت خیلی لوکس و لاکچری برگزار می شود. در ادامه برخی از ایده های مدرن و لاکچری برای تزیین سفره شب یلدا را با هم میبینیم.
تزیینات شب یلدا امروزه بسیار متنوع بوده و تقریبا همه چیز را شامل می‌شود. می‌توانیم از خوراکی های رنگی رنگی و خوشمزه این شب با تم یلدایی بگوییم. دسر پاناکوتا یکی از آن دسرهای خوشمزه ای است که علاوه بر زیبایی و لاکچری کردن سفره به دلیل وجود شیر در ترکیباتش بسیار مقوی و سالم است، به همین دلیل پیشنهاد میکنیم در سفره یلدایی خود از دسرهای اناری که با پاناکوتا تهیه می‌شوند، استفاده کنید.
البته لاکچری بودن سفره های شب یلدا و انتشار تصاویر آنها در شبکه های اجتماعی ممکن است برای عده ای خوشایند نباشد. همانطور که همه ما می‌دانیم افزایش قیمت ها و گرانی سرسام آور مواد غذایی، برپایی جشن باشکوه یلدا را برای برخی از خانواده ها دشوار کرده است. چه بسا که برخی از خانواده ها توان مالی خرید تنقلات و میوه های ساده و مرسوم شب یلدا را ندارند. البته امیدواریم که نبود رنگین نبودن سفره شب یلدای آنها از خوشی و خنده بر لبانشان نکاهد و این شب باشکوه را با شادی و دلخوشی با عزیزان خود به سر ببرند.

ایده های چیدمان سفره شب یلدا

گفتیم که بهتر است برای تزیین و چیدمان سفره شب یلدا استفاده از برخی لوازم قدیمی و سنتی را از یاد نبرید، به طور مثال ترکیب یک سفره ترمه با طرح بته جقه، شاهنامه فردوسی، جاشمعی همراه با یک فانوس و سماور کوچک زیبایی و جلوه منحصر به فردی به سفره یلدایی شما خواهد بخشید. چیدمان این سفره می تواند در عین  سادگی و دلنشینی بسیار سنتی و خاطره انگیز به نظر برسد.
یادتان نرود که دیوان حافظ نفیس تان را از کتابخانه بیرون آورده، صفحه ای از آن را به روشنی بگشایید و بر روی میز یا کرسی شب یلدا بگذارید. همه ما با این حس و حال آشناییم و می دانیم که در شب یلدا، نفس حق خواجه حافظ شیراز تبرک بخش محفل است، به عبارتی می توان گفت یلدا بی حافظ به سر نمی شود. پس حتما دیوان حافظ را بر سر سفره شب یلدا خود قرار دهید و او را در همین شب عزیز به قرآن و شاخه نباتش قسم دهید تا صلاح و مصلحت زندگی را برایتان آشکار سازد. تصور کنید تفال بزنید و حضرت حافظ بگوید: “یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور، کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور” ، آن لحظه حسی سرشار از آرامش به دلتان جاری می شود و امید به روشنی روزهای پیش رو در دلتان چند برابر میشود.
انار همواره یکی از بهترین ایده ها برای تزیین سفره شب یلدا بوده است اما جذابیت خاص آن می تواند در ایده های متنوع و گوناگون استفاده از آن باشد. شما علاوه بر تزیین انار  و دانه کردن آن برای خوردن می توانید به اشکال مختلفی از آن در جهت هر چه زیباتر شدن سفره شب یلدا بهره بگیرید. همنشینی شمع و انار یکی از ایده های خاص و جذابی است که می تواند فضای دکوراسیون شب یلدا را به طور چشمگیری تغییر دهد.
حتی می توانید با انار جاشمعی درست کنید. کافیست که اندکی داخل تاج انار را خالی کرده و یک شمع بلند در آن جای دهید. با این ترفند شما یک جا شمعی خاص و زیبا خواهید داشت. شاخه های زرشک هم بسیار با حال و هوای شب یلدا سازگار هستند و میتوانید از آنها برای تزیین شمع های یلدایی خود استفاده کنید.
در آخر باید بگوییم برای اینکه سفره شب یلدای شما به شکلی خاص و منحصر به فرد جلوه کند، ایده های بسیار جذاب و متنوع فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها نیازی به صرف هزینه های هنگفت نداشته و فقط باید کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید؛ انواع میوه آرایی ها، تزیین سفره شب یلدا با گل های طبیعی، تزیین با شمع های واینری قرمز رنگ و بسیار بسیار ایده ها و خلاقیت های دیگری که تاثیر فوق العاده ای در جذابیت سفره شب یلدا خواهند داشت. امیدواریم که از ایده های ما راضی بوده باشید و از آنها در زیباتر کردن هر چه بیشتر سفره یلدایی خود بهره بگیرید.

و حالا یک خبر خوب برای شما

برای خرید ظروف ویژه شب یلدا از امروز میتوانید به سایت اینترنتی پلاک ۳  به آدرس www.pelakese.com مراجعه کنید.

pelakese

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *