هفت سین چیست؟ 

اول بهار، یعنی روز عبور مرکز زمین از نقطه اعتدال بهاری( یا روز عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری، در حرکت ظاهری سالانه) به عنوان اول فروردین و اول سال تقویمی انتخاب شده است. ایرانیان، روز اول بهار را که آغاز سال نو شمسی است با آداب و مراسم خاصی جشن می گیرند.  در ایران باستان، معمولا در جشن های مختلف سفره های رنگین از خوراکی ها پهن می کردند. به همین منظور سفره ای به نام هفت سین که در این روز پهن می کردند و همگی دور هفت سین می نشستند تا زمان آغاز گردش جدید را جشن بگیرند. بعد از تحویل سال، بزرگ خانواده از قرانی که داخل هفت سین قرارداده شده به نشان به عنوان عید مبارکی به اعضا خانواده هدیه می کنند.
خرید سفره هفت سین
خرید سفره هفت سین دلشاد
خرید سفره هفت سین خورشید
خرید سفره هفت سین شکیبا

تزیین سفره هفت سین :

طبق آیین پیشینیان سفره هفتسین از هفت خوراکی که  ریشه گیاهی دارد و با سین شروع شده است، تشکیل شده است که عبارتند از سمنو، سیب، سرکه، سبزه، سنجد، سماق، سیر
سمنوی هفت سین نشانه زایش و فراوانی است و از جوانه گندم تهیه می شود.
سبزه هفت سین نشان از آشتی با طبیعت، تولد دوباره،و سرزندگی و شادابی دارد. سبزه هفت سین را با جو، گندم، دانه پرتقال و دانه های از این قبیل ده روز قبل از نوروز، سبز می کنند.
سنجد هفت سین نماد عشق است که هر روز عاشق تر از روز قبل باشیم به زندگی، عزیزانمان، طبیعت و هر آنچه که در کائنات قرار داده شده است.
سیب پیام آور زیبایی و سلامتی در سفره هفتسین است و سرکه هفت سین از صبر خبر می دهد.
باید یادآور شویم که یکی از اجزای اصلی هفت سین، آینه به نشان روشنایی، قرآن و شمع است. گاهی ماهی قرمز هم در سفره هفتسین قرار داده می شود.غیر از مواردی که با سین شروع می شود، موارد دیگری هم در هفت سین گذاشته می شود که هر کدام مفهوم خاصی دارد.
یکی از مواردی که در بعضی سفره های هفت سین گذاشته می شود، ظرفی پر از آب با نارنجی غوطه ور در آن است که گردش نارنج داخل آب، نشان دهنده گذر ۱۲ ماه سال در سفره هفت سین است.
تخم مرغ نشانه زایش و باروری است که معمولا با طرح های زیبا رنگ آمیزی می شود و داخل سفره هفتسین درکنار مابقی موارد قرار می گیرد. در قدیم تخم مرغ های هفت سین با پوست پیاز و رنگهای طبیعی از این قبیل رنگ می شد و داخل سفره هفتسین قرار می گرفت و زمانی که مهمان برای دید و بازدید به منزل کسی می آمد، تخم مرغ های رنگی هفت سین به عنوان عیدی دریافت می کرد.
سکه هم از مواردی که در هفتسین ها دیده می شود و نشان ثروت و درآمد است.
بعضی از ایرانیان هم علاقمندند که خوشه گندم را به نشان برکت و فراوانی در سفره هفتسین خود بگذارند.
سنبل هم از گلهایی است که معمولا برای زیبایی سفره هفتسین، داخل سفره هفتسین می گذارند.
خرید سفره هفت سین هورش
d3f6146ba37146888c945cee40a32cd1
خرید سفره هفت سین کیان
e47592488d8d448d846e4b9c4b7aef88
خرید سفره هفت سین گلسرخی

چیدمان سفره هفتسین

چیدن سفره هفتسین، علاوه بر ایران در میان سایر کشورهای فارسی زبان از جمله تاجیکستان، افغانستان هم رواج دارد.
در ایام گذشته، سفره هفتسین روی کرسی باز می شد و همگی دور کرسی و سفره هفتسین در انتظار سال تحویل می نشستند. گاهی هم همه اجزا هفتسین را داخل سینی میگذاشتند و سینی هفت سین روی کرسی قرار داده می شد. بعدها سفره هفتسین به صورت سفره روی زمین پهن می شد و همه موارد هفت سین به همراه میوه، شیرینی و آجیل داخل سفره قرار داده می شد. اما امروزه با کوچک شدن منازل معمولا هفت سین بصورت سفره کوچکی روی میز پهن می شود و موارد هفت سین روی سفره هفتسین به همراه شیرینی و میوه قرار داده می شود.
با گذشت زمان و ورود به عصر جدید، علاوه بر مهم بودن هفت سین و نوروز، نحوه چیدمان و ظروف مورد استفاده برای هفت سین هم مورد توجه بانوان قرار گرفت. به قسمی که سعی می کنند هر سال این مراسم را با ظروف هفت سین متفاوت و طراحی سفره هفت سین بهتر، پیاده سازی کنند.

خرید سفره هفت سین

انواع هفت سین ها

هفت سین های سرامیکی

یا سفالی از متداول ترین ظروف هفت سین است که در اندازه ها و طرحهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی هفت سین های سفالی بعد از نقاشی داخل کوره قرار نمی گیرند و فقط ماده ای برای براق کردن رنگ روی آنها زده می شود. این هفت سین ها جنبه مصرفی ندارند و صرفا به صورت تزیینی برای هفت سین استفاده می شود.
اما هفت سین های سرامیکی در درجات بالای کوره دوبار پخته می شوند و طرحهای روی ظروف به هیچ وجه از بین نمی رود. طرحهای روی ظروف سرامیکی هفت سین یا بصورت نقاشی روی ظروف هستند یا بصورت ترنسفر روی ظروف چسبیده شده و سپس برای تثبیت طرح، ظروف سرامیکی هفت سین در کوره پخته می شوند. 

خرید سفره هفت سین نوشین

هفت سین های مسی

در این میان هم در بین خانواده ها طرفدار دارند بخصوص مدلهای هفت سین مسی که بصورت مدرن این روزها تولید می شود. جام های پایه بلند مسی مناسب سفره های هفت سین هستند که می توان مواد مایع هم داخلشان ریخت. همچنین از ظزوف مسی قدیمی مثل سماور و قوری هم برای زیباتر کردن سفره هفتسین استفاده کرد.

هفت سین های چوبی

هم هفت سین های متداولی هستند که با طرح های کاشی یا گل مرغ دکوپاژ می شوند. و گاهی با تلفیق سرامیکی به عنوان ظزوف هفتسین مورد استفاده قرار می گیرند. که به دلیل طرحهای زیبا و متنوع مورد اقبال عمومی هستند.

 
e8da59ba07b04710879b8571dcc933da
خرید سفره هفت سین مهربان

انواع سفره های هفت سین ۹۹

را اینجا میتوانید مشاهده کنید.برای خرید روی هر کدام از سفره های هفت سین روی آن کلیک کنید تا به صفحه خرید هدایت شوید. در ضمن برای دیدن همه سفره های هفتسین به سایت پلاک۳ می توانید مراجعه کنید.

شما برای خرید هفت سین کدام عبارت را جستجو می کنید؟

خرید سفره هفت سین ، خرید سفره هفت سین سرامیکی ، خرید سفره هفت سین گلسرخی ، جدیدترین مدل های سفره هفت سین ، چیدن سفره هفت سین ، خرید سفره هفت سین مسی ، ظروف سفره هفت سین ، تزیین سفره هفت سین ۹۹ ، سفره هفت سین مدرن ، سفره هفت سین سفری ، کانال فروش سفره هفت سین ، هفت سین ارزان قیمت ، قیمت هفت سین ، فروش عمده وسایل سفره هفت سین ، خرید هفت سین خاص ، ظروف سرامیکی هفت سین ، کانال فروش سفره هفت سین ، هفت سین ارزان قیمت